Az előző posztból ugyan kimaradt a jó Németszilárd, pontosabban csak megemlítődött, hogy nem róla lesz szó – de most mégis, mert muszáj. A fidesz szép virága, ez a latinos műveltségű haditengerészeti szakértő ugyanis a napokban önmagán is túltett – most a rezsi sikeres megvédése után már a magyar haditengerészetet kívánja felvirágoztatni. Méghozzá a Honvédelmi Minisztérium államtitkáraként, azaz miniszterhelyettesként.
Kép: Breyer Gábor
Pénteken Budapesten, A Magyar haditengerészek az I. világháborúban című konferencián – többek közt – a Szent István csatahajó csúcsteljesítményeit megemlítve kijelentette, biza- kodással tölt el bennünket, hogy ezt a hadiipart újjá fogjuk tudni éleszteni.
Elnézést kérek mindazoktól, akiket untatnak a technikai/történelmi részletek – igyekszem rövidre fogni – de kell ahhoz, hogy megértsük Némethszilárd idiotizmusának teljes mély- ségét, muszáj pár szót írni az általa meghivatkozott „csúcsteljesítményről” – ami minden, csak épp nem sikersztori.
Nézzük röviden előbb magát a hajót:
A Monarchia SMS Szent István csatahajója a Viribus Unitis, vagy Tegetthoff-osztályba tar- tozó dreadnought volt, építése 1912-ben kezdődött el a fiumei Danubius hajógyárban. Az 1914 nyarán vízrebocsátott, és 1915 decemberében szolgálatba állított 152 méter hosszú, 22 ezer tonna vízkiszorítású hajó a kor technikai szintjének csúcsát képviselte, és valóban a korbeli magyar hajógyártás legnagyobb teljesítménye volt – a Monarchián belül. (SMS: a Seiner Majestät Schiff rövidítése, jelentése: Őfelsége hajója).
Osztálya másik három egységéhez képest másféle kazánrendszere és turbinái voltak, és négy helyett csak két hajócsavart kapott. Fő fegyverzete a négy toronyban hármasával elhelyezett 12 darab 305 mm-es ágyú volt. Ugyanakkor komoly tervezési hibái is voltak: túl magasan volt a súlypontja, a páncélzathoz képest kicsi volt a vízkiszorítása, a 12 nagy űrméretű ágyú súlya miatt pedig különösen borulékony volt.
Most pedig nézzük a pályafutását:
1915-ben állították csatarendbe, parancsnoka Grassberger Ödön volt. Kezdetben Pula légvédelmét látta el: különösebb harci feladatot nem kapott, csupán egy-egy gyakorlatra hajózott ki a tengerre. Végül 1918. június 9-én – épp 100 éve – futott ki első igazi beveté- sére, melynek során rögtön elsüllyesztette az olasz haditengerészet két torpedónaszádja (motorcsónakja, ha úgy jobban tetszik). A Szent Istvánt két torpedó találta el; alig öt perc alatt elsüllyedt. A legénység tagjai közül 85 matróz és négy tiszt életét vesztette.
Nos, ennyit erről, a Szent István csatahajó – finoman szólva – nem volt egy jó konstrukció. És a fene se tudja, de az ilyen haditengerészeti hagyomány inkább Némethszilárd öntu- datába épüljön be, ne pedig a nemzetébe. S még valami: felhívnám mindenki figyelmét arra, hogy ez a rendkívül okos, művelt és tájékozott ember fogja – ha úgy adódik – meg- védeni a hont földön, vízen, levegőben. És akkor az Úristen irgalmazzon nekünk!
P.s.: Persze a konferencián előadott műsor lényege Horthy volt. A haditengerészetet a magyarság múltjának büszkeségeként említve ez a derék elmebeteg megjegyezte: a fegyvernem dicsőségét a kommunisták azért hallgatták el, mert azt Horthy Miklós ké- sőbbi kormányzó vezette. Itt tartunk…
Megj.: A Honvéd Folyami Flottillát 2001. június 30-án Orbán Viktor szüntette meg.