Az iskola (másodlagos, jobb esetben harmadlagos szocializáció) egyik legfőbb célja, hogy hasznos információk s használható tudás, az ezek feldolgozására, használatára alkalmas módszerek közvetítésével megadja az esélyt a tehetséges és szorgalmas gyerekeknek arra, hogy leküzdjék a családi környezetből (elsődleges szocializáció) adódó hátrányokat, úgymond kiemelkedhessenek környezetükből.
Kásler Miklós (2018–2022) onkológus, oktatási miniszter
Pintér Sándor (2022–) rendőrtábornok. oktatási miniszter
Azoknak, akiknek az iskolában baromságokat tanítanak a forráskritika helyett ostoba ideológiai mázzal leöntve, erre esélyük sincs. Magyarországon a társadalmi mobilitás valami egészen kirívóan alacsony szintre zuhant vissza. Az van, amit a szüleidtől kapsz; az iskola nem ad hozzá semmi hasznosat. Így például van kb. 35 % funkcionális analfabé- tánk, akinek papírja van arról, hogy kijárta az iskolát. Ők zömmel a korábbi funkcionális analfabéták gyerekei, akiknek szintén volt papírjuk arról, hogy kijárták az iskolát.
Fügedi Ubul
Ez kell még hozzá aktuális olvasmánynak: „Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről.